Those Who Re(count) Matter: Fiction and Testimonial in Emiliano Monge’s Las tierras arrasadas
DOI:
https://doi.org/10.18192/rceh.v46i2.4727Keywords:
Mexican fiction, Central American migrants in Mexico, literary form, intertextuality, necrowritingAbstract
Las tierras arrasadas exemplifies the contribution that literary form makes to representations of the violence Central American migrants suffer in Mexican territory and of the stories they tell. My analysis compares the incorporation of actual migrants’ testimonials with the words associated with Merolico, a fictional migrant who, decades earlier, committed atrocities in an unnamed Central American counterinsurgency. The novel situates the migration crisis in a hemispheric context that elucidates an economy that depends upon the absolute commodification of human beings. I conclude that the intertextual structure of Tierras undermines forms of temporality and subjectivity that sustain such an economy.
References
BERLINA, ALEXANDRA. Translator’s Introduction. Introduction. Viktor Shklovsky: A Reader. Ed. Alexandra Berlina. New York: Bloomsbury, 2016. 1-50.
BROOKS, PETER. “Narrative Transaction and Transference (Unburying “Le Colonel Chabert”).” Novel: A Forum on Fiction 15.2 (1982): 101-10.
CRUZ ARZABAL, ROBERTO. “Necroescrituras fantalógicas: Espectros y materialidad en Antígona González y La sodomía en la Nueva España.” iMex 8.16 (2019): 68-83.
DANTE ALIGHIERI. The Inferno. Trans. Robert and Jean Hollander. Kindle ed. New York: Anchor, 2002.
FISCHLER, ALEXANDER. “Fortune in Le Colonel Chabert.” Studies in Romanticism 8.2 (1969): 65-77.
GÁLVEZ CUEN, MARISSA. “Representaciones de la corporalidad abyecta en la narrativa sobre migración centroamericana en México.” Connotas. Revista de Crítica y Teoría Literarias 19 (2019): 9-32.
KRANIAUSKAS, JOHN. Capitalism and its Discontents: Power and Accumulation in Latin American Culture. Cardiff: U of Wales P, 2017.
KRISTEVA, JULIA. Revolution in Poetic Language. Trans. Margaret Waller. New York: Columbia UP, 1984.
LÓPEZ MARROQUÍN, SCHEREZADA. “Desaparición, esclavitud y trata de personas: situación de las mujeres en México.” Cuicuilco. Revista de Ciencias Antropológicas 74 (2019): 163-81.
MONGE, EMILIANO. Las tierras arrasadas. México, DF: Penguin Random, 2015.
MONGE, EMILIANO. No contar todo. México, DF: Penguin Random, 2018.
PEÑA IGUARÁN, ALINA. “Vidas residuales: El arte en los tiempos de guerra. Las tierras arrasadas (2015) de Emiliano Monge.” Mitologías Hoy 17 (2018): 135-49.
PIGLIA, RICARDO. “La ficción del dinero.” Hispamérica 3.7 (1974): 25-28.
PIGLIA, RICARDO. “Sobre el género policial.” Crítica y ficción. Buenos Aires: Seix Barral, 2000. 67-70.
RIVERA GARZA, CRISTINA. Los muertos indóciles: Necroescrituras y desapropiación. Kindle ed. México, DF: Tusquets, 2013.
VÁZQUEZ-ENRÍQUEZ, EMILY CELESTE. “Las tierras arrasadas, de Emiliano Monge: la frontera en movimiento.” Mester 48.1 (2019): 3-22.
WILLIAMS, TAMARA R. “Wounded Nation, Voided State: Sara Uribe’s Antígona González.” Romance Notes 57.1 (2017): 3-14.
ZAVALA, OSWALDO. “Fictions of Sovereignty: The Narconovel, National Security, and Mexico’s Criminal Governmentality.” Mexican Literature in Theory. Ed. Ignacio M. Sánchez Prado. New York: Bloomsbury, 2018. 227-42.
ZAVALA, OSWALDO. “Imagining the U.S.-Mexico Drug War: The Critical Limits of Narconarratives.” Comparative Literature 66.3 (2014): 340-60.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ryan Long
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que deseen publicar en la RCEH o tengan publicaciones en esta revista aceptan los siguientes términos:
- La RCEH solo publica artículos inéditos.
- Los artículos enviados a la RCEH no deben estar bajo consideración en ninguna otra revista o editorial.
- Los/as autores/as podrán incluir imágenes cuando las consideren esenciales para su estudio. Es responsabilidad suya el obtener por escrito la autorización para su reproducción y presentarla a la RCEH.
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la RCEH el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en la RCEH.
- 12 meses después de la publicación de su obra en la RCEH, los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.